John Dewey
John Dewey var en amerikansk filosof, pædagog, psykolog og samfundsvidenskabsmand, der blev født den 20. oktober 1859 i Burlington, Vermont, og døde den 1. juni 1952 i New York City. Han var en af de mest indflydelsesrige tænkere inden for amerikansk filosofi og pædagogik i det 20. århundrede.
Biografi
John Dewey blev født ind i en akademisk familie og voksede op med et stærkt fokus på uddannelse. Han var den tredje af fire sønner og blev opdraget i en atmosfære præget af intellektuel nysgerrighed og diskussion. Allerede som ung viste han interesse for naturvidenskab og filosofi.
Efter sin skolegang studerede Dewey filosofi på University of Vermont og derefter på Johns Hopkins University. Han blev inspireret af den pragmatiske filosofi, især Charles S. Peirce og William James, og det blev grundlaget for hans egen filosofiske tilgang.
I 1884 blev Dewey ansat som professor i filosofi ved University of Michigan, hvor han begyndte at udvikle sin egen pragmatiske filosofi. Han flyttede senere til University of Chicago, hvor han fortsatte med at udforske og formulere sin filosofi, der senere blev kendt som eksperimentalisme.
I 1904 blev Dewey indkaldt til Columbia University, hvor han tilbragte resten af sin karriere. Han blev en ledende talsmand for progressiv uddannelse og social reform. Han var medstifter af The New School for Social Research i 1919, som blev et vigtigt center for intellektuel aktivitet.
Filosofi
John Deweys filosofi fokuserede på tæt samspil mellem teori og praksis. Han mente, at filosofi ikke kun skulle være et akademisk studie, men også have praktiske implikationer for menneskers dagligliv. Hans pragmatiske tilgang betonede vigtigheden af erfaring og handling.
Ifølge Dewey er filosofiens primære opgave at forstå og forbedre menneskers levevilkår og samfundet som helhed. Han mente, at viden ikke kun handler om at beskrive og observere verden, men også om at handle og skabe forandring.
Dewey anså uddannelse som et centralt middel til social forandring. Han argumenterede for en progressiv tilgang til pædagogik, hvor eleverne engageres i praktiske, erfaringsbaserede aktiviteter. Ifølge Dewey skulle uddannelse ikke blot være et spørgsmål om at overføre viden, men også om at udvikle elevenes evne til at tænke kritisk og handle i verden.
En af Deweys mest kendte ideer er konceptet om læreplanen som en levende oplevelse. Han mente, at undervisningen skulle være relevant for elevernes liv og skal lære dem at anvende deres viden og færdigheder i virkelige situationer.
Pragmatisme
John Deweys pragmatiske filosofi er baseret på ideen om, at sandhed er et spørgsmål om praktisk nytte og effektivitet. Han mente, at sandheden i sidste ende skulle bedømmes ud fra dens konsekvenser og dens værdi for at løse problemer og forbedre menneskelig handling.
Ifølge pragmatismen er ideer og teorier ikke statiske og uforanderlige, men skal evalueres og ændres i lyset af erfaringer og konsekvenser. Pragmatismen lægger også vægt på kontekst, da ideer og handlinger altid er bundet til specifikke situationer og omstændigheder.
Dewey argumenterede for, at filosofi og videnskab skulle være rettet mod praktiske problemer og løsninger. Pragmatismen var en reaktion på den traditionelle filosofiske fokus på abstrakte spekulationer og metafysiske spørgsmål. Dewey mente, at filosofi og videnskab skulle være relevante for det virkelige liv og forbedre samfundets funktion.
Afslutning
John Deweys bidrag til filosofi og pædagogik er fortsat relevant og inspirerende den dag i dag. Hans refleksioner om forholdet mellem teori og praksis, betydningen af erfaring og handling samt pragmatismens nytteværdi og relevans i menneskelig sammenhæng har haft en stor indflydelse på uddannelsessystemer og samfund over hele verden.
John Dewey var en visionær tænker, der udforskede og formulerede ideer, der stadig udfordrer vores opfattelse af viden, uddannelse og samfund. Hans mål var at skabe et bedre og mere demokratisk samfund gennem refleksion, handling og progressiv uddannelse.
Ofte stillede spørgsmål
Hvem var John Dewey?
Hvad er pragmatisme?
Hvordan påvirkede John Dewey uddannelsessystemet?
Hvordan bidrog John Dewey til udviklingen af funktionel psykologi?
Hvad var John Deweys syn på demokrati?
Hvordan skelnede John Dewey mellem oldtidsuddannelse og fremtidsuddannelse?
Hvad betragtede John Dewey som essensen af demokratisk undervisning?
Hvad betød John Dewey med sit begreb om lære ved at gøre?
Hvad er John Deweys bidrag til etikken?
Andre populære artikler: Thailand • Savannen: Afrikanske græsletter og dyreliv • Liste over planeter | Solsystemet, dværgplaneter, måner • Matrix • Halberd | Medieval, Polearm, Poleaxe • The Gulag Archipelago | Resumé, Aleksandr Solzhenitsyn • Halfway house – Reintegration, Support • Optimering | Definition, teknikker og anvendelse • John Ford | Biografi, Film, Vurdering • Mistletoe | Plante, Giftig, Hovedarter • F | Historie, Etymologi • Ashkenazi | Definition • Rubber træ • Luis Garavito | Colombiansk Seriemorder, Arrest • Kemi | Definition, Emner, Typer, Historie • Star apple | Tropisk frugt, Caribien, Evergreen • Nanjing | Kort, Befolkning, Massakre • Jersey | Mælkeproduktion, Malkebrug • Mount Etna | Udbrud, Historie og Geografisk Beskrivelse • Megatherium | Kæmpepungdyr, jordpungdyr