fritidsfeber.dk

John Dewey

John Dewey var en amerikansk filosof, pædagog, psykolog og samfundsvidenskabsmand, der blev født den 20. oktober 1859 i Burlington, Vermont, og døde den 1. juni 1952 i New York City. Han var en af de mest indflydelsesrige tænkere inden for amerikansk filosofi og pædagogik i det 20. århundrede.

Biografi

John Dewey blev født ind i en akademisk familie og voksede op med et stærkt fokus på uddannelse. Han var den tredje af fire sønner og blev opdraget i en atmosfære præget af intellektuel nysgerrighed og diskussion. Allerede som ung viste han interesse for naturvidenskab og filosofi.

Efter sin skolegang studerede Dewey filosofi på University of Vermont og derefter på Johns Hopkins University. Han blev inspireret af den pragmatiske filosofi, især Charles S. Peirce og William James, og det blev grundlaget for hans egen filosofiske tilgang.

I 1884 blev Dewey ansat som professor i filosofi ved University of Michigan, hvor han begyndte at udvikle sin egen pragmatiske filosofi. Han flyttede senere til University of Chicago, hvor han fortsatte med at udforske og formulere sin filosofi, der senere blev kendt som eksperimentalisme.

I 1904 blev Dewey indkaldt til Columbia University, hvor han tilbragte resten af sin karriere. Han blev en ledende talsmand for progressiv uddannelse og social reform. Han var medstifter af The New School for Social Research i 1919, som blev et vigtigt center for intellektuel aktivitet.

Filosofi

John Deweys filosofi fokuserede på tæt samspil mellem teori og praksis. Han mente, at filosofi ikke kun skulle være et akademisk studie, men også have praktiske implikationer for menneskers dagligliv. Hans pragmatiske tilgang betonede vigtigheden af erfaring og handling.

Ifølge Dewey er filosofiens primære opgave at forstå og forbedre menneskers levevilkår og samfundet som helhed. Han mente, at viden ikke kun handler om at beskrive og observere verden, men også om at handle og skabe forandring.

Dewey anså uddannelse som et centralt middel til social forandring. Han argumenterede for en progressiv tilgang til pædagogik, hvor eleverne engageres i praktiske, erfaringsbaserede aktiviteter. Ifølge Dewey skulle uddannelse ikke blot være et spørgsmål om at overføre viden, men også om at udvikle elevenes evne til at tænke kritisk og handle i verden.

En af Deweys mest kendte ideer er konceptet om læreplanen som en levende oplevelse. Han mente, at undervisningen skulle være relevant for elevernes liv og skal lære dem at anvende deres viden og færdigheder i virkelige situationer.

Pragmatisme

John Deweys pragmatiske filosofi er baseret på ideen om, at sandhed er et spørgsmål om praktisk nytte og effektivitet. Han mente, at sandheden i sidste ende skulle bedømmes ud fra dens konsekvenser og dens værdi for at løse problemer og forbedre menneskelig handling.

Ifølge pragmatismen er ideer og teorier ikke statiske og uforanderlige, men skal evalueres og ændres i lyset af erfaringer og konsekvenser. Pragmatismen lægger også vægt på kontekst, da ideer og handlinger altid er bundet til specifikke situationer og omstændigheder.

Dewey argumenterede for, at filosofi og videnskab skulle være rettet mod praktiske problemer og løsninger. Pragmatismen var en reaktion på den traditionelle filosofiske fokus på abstrakte spekulationer og metafysiske spørgsmål. Dewey mente, at filosofi og videnskab skulle være relevante for det virkelige liv og forbedre samfundets funktion.

Afslutning

John Deweys bidrag til filosofi og pædagogik er fortsat relevant og inspirerende den dag i dag. Hans refleksioner om forholdet mellem teori og praksis, betydningen af erfaring og handling samt pragmatismens nytteværdi og relevans i menneskelig sammenhæng har haft en stor indflydelse på uddannelsessystemer og samfund over hele verden.

John Dewey var en visionær tænker, der udforskede og formulerede ideer, der stadig udfordrer vores opfattelse af viden, uddannelse og samfund. Hans mål var at skabe et bedre og mere demokratisk samfund gennem refleksion, handling og progressiv uddannelse.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem var John Dewey?

John Dewey var en amerikansk filosof, psykolog og pædagog, der levede fra 1859 til 1952. Han blev betragtet som en af de mest betydningsfulde filosoffer i det 20. århundrede og er kendt for at have udviklet pragmatismen som en filosofisk retning. Han var også en pioner inden for funktionel psykologi og progressiv pædagogik.

Hvad er pragmatisme?

Pragmatisme er en filosofisk retning, der fokuserer på konsekvenserne af en idé eller teori for at vurdere dens sandhed og værdi. Pragmatister mener, at en idé eller teori kun er sand, hvis den fungerer i praksis og fører til ønskede resultater. Da John Dewey var en af pragmatismens mest prominente fortalere, troede han på, at sandhed og værdi er afhængige af, hvordan en idé eller teori bidrager til forbedring af menneskers liv og samfundet som helhed.

Hvordan påvirkede John Dewey uddannelsessystemet?

John Dewey bidrog væsentligt til udviklingen af progressiv pædagogik, der fokuserede på at inddrage eleverne aktivt i deres egen læring og udvikling. Han mente, at undervisning skulle være erfaringsbaseret og praktisk orienteret, og at eleverne skulle have mulighed for at anvende deres viden og færdigheder i praksis. Deweys pædagogiske tanker påvirkede uddannelsessystemer over hele verden og satte fokus på elevcentreret undervisning og demokratisk deltagelse i klasseværelset.

Hvordan bidrog John Dewey til udviklingen af funktionel psykologi?

John Dewey var en af ​​de første til at integrere pragmatismen i psykologi og udviklede det, der kaldes funktionel psykologi. Han mente, at sindet skal studeres i forhold til dets funktion eller formål, snarere end at fokusere på dets indre strukturer. Dewey betragtede psykologi som en praktisk videnskab, der undersøger, hvordan mennesker lærer, opfatter og handler i deres miljø. Hans tilgang til psykologi betonede sammenhængen mellem tanke og handling.

Hvad var John Deweys syn på demokrati?

John Dewey betragtede demokrati som mere end blot en politisk institution. Han mente, at demokrati er en måde at leve på, der fremmer deltagelse, åndelig vækst og samarbejde. Dewey troede, at demokratisk deltagelse og dialog er afgørende for et sammenhængende og retfærdigt samfund. Han mente også, at demokratiet skulle integreres i uddannelsessystemet som en måde at forberede borgerne til aktiv deltagelse i samfundet.

Hvordan skelnede John Dewey mellem oldtidsuddannelse og fremtidsuddannelse?

John Dewey adskilte mellem to former for uddannelse: oldtidsuddannelse (traditionel uddannelse) og fremtidsuddannelse (progressiv uddannelse). Oldtidsuddannelse fokuserede primært på at overføre færdigheder og viden fra læreren til eleven og havde lille plads til elevens deltagelse og læring gennem erfaring. I modsætning hertil involverede fremtidsuddannelse eleverne aktivt i deres egen læring, fremhævede behovet for at forstå og anvende viden og færdigheder i praksis og fremme socialisering og demokratisk deltagelse i klasserummet.

Hvad betragtede John Dewey som essensen af ​​demokratisk undervisning?

John Dewey betragtede demokratisk undervisning som en proces, der fremmer elevenes egen bestemmelse, selvstændighed og aktive deltagelse i deres læring. Det indebærer også at opmuntre eleverne til at studere og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og engagere sig i demokratiske beslutningsprocesser. For Dewey er demokratisk undervisning mere end blot forberedelse til fremtidige borgere, det er en måde at dyrke reflekterende og ansvarlige individer, der er i stand til at deltage aktivt i samfundet.

Hvad betød John Dewey med sit begreb om lære ved at gøre?

John Dewey mente, at læring bedst sker gennem erfaring og handling. Han betonede vigtigheden af, at eleverne oplever, udforsker og anvender deres viden og færdigheder i autentiske situationer. Dewey argumenterede for, at læring er mere meningsfuld, når studerende har mulighed for at forbinde teoretisk viden med praksis. Han opfordrede til at skabe undervisningsmetoder, der fremmer elevens aktivitet og involvering i deres egen læring.

Hvad er John Deweys bidrag til etikken?

John Dewey udviklede pragmatisk etik, der fokuserede på konsekvenserne af handlinger og deres indvirkning på målet om menneskelig trivsel. Han mente, at etik ikke handlede om faste regler, men om at handle på en måde, der fører til det bedste resultat for alle involverede. Dewey understregede også vigtigheden af socialt og kollektivt ansvar og opfordrede til at tænke på etiske spørgsmål ud fra en bredere samfundsmæssig og kulturel kontekst.

Andre populære artikler: ThailandSavannen: Afrikanske græsletter og dyrelivListe over planeter | Solsystemet, dværgplaneter, månerMatrixHalberd | Medieval, Polearm, PoleaxeThe Gulag Archipelago | Resumé, Aleksandr SolzhenitsynHalfway house – Reintegration, SupportOptimering | Definition, teknikker og anvendelseJohn Ford | Biografi, Film, VurderingMistletoe | Plante, Giftig, HovedarterF | Historie, EtymologiAshkenazi | Definition Rubber træ Luis Garavito | Colombiansk Seriemorder, Arrest Kemi | Definition, Emner, Typer, Historie Star apple | Tropisk frugt, Caribien, EvergreenNanjing | Kort, Befolkning, MassakreJersey | Mælkeproduktion, MalkebrugMount Etna | Udbrud, Historie og Geografisk BeskrivelseMegatherium | Kæmpepungdyr, jordpungdyr